Kolhydrater istället för mättat fett
I likhet med många tidigare rekommendationer råder de nya riklinjerna att mättat fett bör ersättas med kolhydrater. Ett annat alternativ är att ersätta det mättade eller med så kallade cis-enkeltomättat fett. Det senare alternativet stöds tack vare de gynnsamma hälsoeffekter av cis-enkelomättat fett som kan ses hos människor i många av länderna kring Medelhavet. Ett ytterligare inslag i medelhavsdieten som är viktig i sammanhanget är det stora inslaget av frukt, grönsaker och spannmålsprodukter, som alla innehåller mycket kostfibrer.
De nya rekommendationer som American Diabetes Association föreslår är en måttlig ökning av kostfibrer till mellan 20 och 35 gram per dag. Detta främst på grund av den kolesterolsänkande effekten som framför allt lösliga fibrer har. Däremot menar American Diabetes Association att effekten av kostfiber på blodsockerkotrollen är obetydlig. Experterna på American Diabetes Association bedömde också det som svårt att upprätthålla ett högt kostintag av lösliga fibrer utan att tillföra födoämnen eller kosttillskott som berikats med fibrer.
Ny studie visar att fibrerna har sockersänkande effekt
American Diabetes Associations rekommendationen motsägs dock av en nyligen avslutad forskningsstudie. Syftet med forskningsstudien var att undersöka effekten av extra högt kostfiberintag på blodsockerkontroll och blodfettsnivån på patienter med typ 2-diabetes genom att de ökade sitt kostfiber enbart genom att äta kost som inte berikats med någon form av kosttillskott.
I studien ingick 13 personer med typ 2-diabetes som under sex veckor fick följa två olika sorters kost. Den ena innehöll, i enlighet med American Diabetes Association rekommendationer, en måttlig mängd fibrer, totalt 24 gram, varav åtta gram lösliga och 16 gram olösliga fibrer. Den andra kosten var en högfiberkost med totalt 50 gram fibrer, var av 25 gram lösliga och 25 gram olösliga fibrer.
Efter avslutad studie kunde forskarna konstatera att kosten som innehöll mycket kostfibrer sänkte sockernivåerna i såväl blodet som urinen jämfört med den mer fibersnåla kost som rekommenderades av American Diabetes Association. Och mycket talar för att ett högt intag av kostfibrer, inte minst den lösliga typen, utöver den nivå som American Diabetes Association rekommenderar, både förbättrar blodsockerkontrollen och minskar hyperinsulinemin samt sänker de skadliga de skadlig blodfetterna hos patienter med typ 2-diabetes.
Lite fibrer i väst
Intaget av kostfibrer i västvärlden är lågt. I till exempel USA ligger den genomsnittliga nivån på 17 gram per dag. Trots att diabetiker uppmanas att öka sitt intag av fiberrik kost visar undersökningar att kostfiberintaget hos diabetiker endast är cirka 16 gram per dag. Anledningen till varför diabetiker äter förhållandevis lite fibrer är fortfarande oklart. En orsak kan vara den hittills ifrågasatta effekten som kostfibrer har på blodsockenkontrollen. Det är sedan länge välkänt att fibrer har en god effekt på tarmfunktionen och att de förmår påverka blodfetterna positivt. Däremot har frågan om fibrernas effekter på blodockerhalten varit mer kontroversiell.
Den aktuella studien visar dock att den blodsockerminskning som kan uppnås med hjälp av högt intag av kostfibrer ligger i nivå med vad som kan åstadkommas med blodsockersänkande läkemedel. Studien visar också att det går att få sig stora mängder ostfibrer utan att använda kosttillskott. Dock är mekanismen bakom den förbättrade blodsockerkontrollen fortfarande oklar. Det går ännu inte helt säkert att säga om det är de lösliga, olösliga eller båda typerna av kostfibrer som ger den förbättrade blodsockerkontrollen.
Enligt Primavis dietist Bim Åkers är det intressant att man kan uppnå goda resultat på blodsockerkontrollen med hjälp av extra högt intag av fibrer. Hon påpekar dock att de måltider som personerna i den aktuella studien fick var tillagade i ett forskningskök och att det knappast är realistiskt för diabetiker att på egen hand få i sig hela 50 gram kostfibrer per dag. För närvarande ligger kostfiberintaget i Sverige på cirka 18 gram per dag. Enligt Svenska Näringsrekommendationer, 4:e upplagan 1997, sägs att intaget av kostfibrer bör vara mellan 20 och 25 gram per dag. För att uppnå detta rekommenderas sex måltider varje dag där någon form av fiberrik produkt, som till exempel frukt, grönsaker eller fullkornsbröd, ingår vid varje tillfälle.
Fakta
Kostfiber: Den del av födan som består av växternas cellväggar och som inte bryts ner av magtarmkanalens enzymer.
Man skiljer också på lösliga (gelbildande) och olösliga (icke gelbildande) kostfibrer.
Olle Haglund
Bearbetad av Ola Blomqvist
Av Olle Haglund
Källa: PrimaVi
Datum: 00-06-05
|