MEDICIN - startsida
 Allergi, inflammation, skelett
 Beroende
 Cancer
 Egenvård
 Foster & barn
 Genetik
 Gynekologi & andrologi
 Hjärta & cirkulation
 Infektioner
 Luftvägar
 Matsmältning & nutrition
 Nervsystem & psykiatri
 Sjukvård & samhälle
 Urinvägar
 Ämnesomsättning & hormoner
 Ögon, öron, näsa, hals
 Bevaka vårdjobb
 HÄLSA - startsida
 Mat & dryck
 Föräldrar & barn
 Sex & relationer
 Njutning & skönhet
 Själ & psyke
 Träning & idrott
 Tandvård
ARTIKELARKIV
 En översikt...
 De 50 senaste
HÄLSA » Själ och psyke
Återhämtning
Återhämtning - viktigare än vi tror
Det talas mycket om utbrändhet idag. Kan den som varit utbränd någonsin komma igen? I dag är många personer sjukskrivna för att de är utarbetade.
- Förvandla tidsförluster till vilopauser och vinn någon minuts avkoppling, föreslår Martin Modéus präst, författare och forskare kring riter och ritualer.

Vissa undrar om det verkligen finns något som kallas utbrändhet. Andra ifrågasätter ordvalet, det som en gång varit utbränt kan aldrig komma igen. Därför kanske benämningen utmattning är bättre. Hur det än förhåller sig är många idag sjukskrivna för att de är utarbetade.

Naturligtvis gäller här som i övrigt när det gäller åtgärder för hälsan, att det alltid är enklare att förebygga än att behandla.

Under en dag arrangerad av Mjölkfrämjandet diskuterades återhämtningens betydelse får vårt välbefinnande. Återhämtningen är viktig både i förebyggande syfte och i arbetet att komma tillbaka till livet efter utmattning, hävdade Ingela Stenson, verksamhetsansvarig för Mjölkfrämjandet och Maria Lennernäs, ansvarig för Svensk Mjölk Nutritionsforskning.

Hjärnstress
Återhämtningsdagen bjöd på många intressanta föreläsningar och först ut, var Christina Doctare. Christina är känd från massmedia och författare till boken "Hjärnstress - kan det drabba mig?". Hon har arbetat i Bosnien under några år och vid återkomsten till Sverige blev hon mycket förvånad av vad som mötte henne. I Sarajevo hade människor hastat fram genom gatorna med böjda huvuden för att fly undan bomber och annat. I Stockholm hade hon märkt samma scenario med människor skyndande fram med tom blick och böjda axlar. Vad flydde svenskarna ifrån?

Stress och stressreaktionen att fly är något som sker automatiskt hos oss människor. Utsätts vi för fara har vi ända sedan urtidsmänniskans årtusende lärt oss att fly faran. För urtidsmänniskan var stressreaktionen befogad medan den för det mesta idag orsakar problem. Vi flyr från en fara som egentligen inte finns. Dessutom ger vi oss inte tillfälle att andas ut efter att ha undkommit problemet.

Upprepas denna stressreaktion tillräckligt ofta och länge orsakar den problem.

Christina Doctare är specialist på hjärnans uppbyggnad och funktioner. Hon började sitt föredrag med att visa en bild av ett skepp och Christina menade,
- Om man inte vet vilken hamn man ska till är ingen vind bra". Vi behöver ha klart för oss målet med vår färd. Vi behöver bli bekräftade, bejakade och sedda. Det gäller både i privatlivet och även i hög grad i arbetslivet.

Christina menar också att vi behöver någon plats för återhämtning i arbetet. Hon vill återinföra fikapausen där utrymme ges för oss att bli just bekräftade och sedda.

Återhämtning i fysisk aktivitet
I nästa föreläsning tog Leif Hambreaus, professor i näringslära vid Uppsala Universitet, och Stefan Brant, näringsforskare vid Uppsala Universitet, vid och talade om vad som händer vid kraftig fysisk aktivitet. De har båda stor erfarenhet av hur t ex Whitbread round seglare, mountainbikecyklister och andra idrottsmän utsätter sin kroppar för påfrestning. De har studerat fenomenet under många år. Träning, både fysisk och mental, är en förutsättning för välbefinnande, det vet vi sedan länge. Att återhämtningen har så stor betydelse är något som fortfarande är ganska okänt menar Leif och Stefan.

Leif och Stefan lämnade efter sig bland annat följande goda råd för återhämtning:
*) Det är inte många som vet, att stress kan göra dig fet
Råd: Eftersom stress kan leda till utveckling av ett metaboliskt syndrom är det viktigt att tänka på intaget av energi och näring.
*) Är du en hårdtränande bantare, riskerar du att bli en fet klantare
Råd: Undvik energibrist vid hård träning eftersom det kan leda till ökad fettandel på kroppen och påverkar även den mentala kapaciteten.
*) Träning utan mat ger inga bra resultat
Råd: Se till att äta ordentligt, såväl före, under som efter träning. Annars kan du inte nå optimala resultat utan kan rent av utveckla ett överträningssyndrom.

Vi står inför stora förändringar
Som nästa talare stod Troed Troedsson. Troed är en av Sveriges första paradigmmäklare. Bara titeln gör att man blir stum av beundran. Som paradigmmäklare studerar han hur informationsteknik kan komma att förändra samhälle, företag och organisationer. Troed har en enorm förmåga att på ett roligt sätt visa på människans tillkortakommanden. Vi tror att vi står inför stora förändringar, så stora som vi aldrig tidigare upplevt.

Många organisationer och företag säger att de nu har gjort strukturella förändringar som aldrig tidigare har skådats. Ändå är det som att springa det fortaste man kan efter tåget på Lunds station och tåget är redan i Malmö, säger Troed. Hans råd till oss människor, som inte är insatta i paradigmskiftesvärlden, är att leta efter det som är annorlunda. Känner vi att vi tävlar är det bättre att vi hittar något annat att göra. Finns det som vi tänker på i en ordbok, är det redan påtänkt och vi bör finna något annat att utveckla. Sök horisontellt om det vanliga är diagonalt.
- Sök där du aldrig tidigare har letat och bli aldrig beroende av män som bär slips, avslutar Troed.

Sömnen är betydelsefull
Som fortsättning på dagen kom Torbjörn Åkerstedt för att tala om sömnens återhämtande kraft. Torbjörn är professor i beteendefysiologi vid Karolinska Institutet. Många människor har idag sömnsvårigheter av olika grad, menar Torbjörn. Det finns vissa saker vi enkelt kan tänka på för att öka förutsättningarna till en god natts sömn. T ex bör vi skaffa oss regelbundna sovtider. Vi kan undvika kaffe, te, cola, energidryck och alkohol innan sänggående. Dessutom behöver vi finna något utsläpp för eventuell oro, t ex avslappning och meditation. Att ta med sig bekymren i sängen borgar för en dålig nattsömn.

Andlig återhämtning
Näste man som skulle hjälpa oss med återhämtningen har stor personlig erfarenhet i ämnet. Han heter Per Harling och är präst i Svenska Kyrkan. För några år sedan "gick han in i väggen" och talar alltså mycket utifrån sina egna upplevelser. Per berättade hur man kan återfå styrkan att gå vidare genom andlig återhämtning.

I Pers personliga återhämtningsvandring handlade det om att skapa sitt eget andrum. Han fann i sitt livsaltare rätt prioritering i livet och upptäckte att livet var mer än vad han hade. Dessutom vågade Per kliva av aktivitetskraven och tillät sig upptäcka djupen i livet. Han menar att vi behöver avlägsna själens skavande stenar, som vi alla bär på. Avlägsnar vi dessa stenar gör vi det möjligt för ny sådd och även ny skörd. Han uppmuntrar oss att njuta av musiken, konsten och litteraturen.

Symboler är också viktiga för människan och för Per är den mest betydande symbolen naturligtvis korset. Slutligen tror han att det är väldigt viktigt att vi är rädda om våra relationer.
- Jag blir först i mötet med ett Du. Älska din nästa som dig själv, men börja med dig själv, avslutar Per Harling.

Riter och ritualer
Siste föreläsare denna återhämtningsdag var Martin Modéus. Martin är också präst och även författare. Han forskar kring riter och ritualer.

Traditioner har positiva funktioner i ett modernt samhälle säger Martin. Just avsaknaden av livsrytm kan vara en bidragande faktor till vårt utbrännande liv idag. När "vilodagen" fanns var det vilodag för att det var just vilodag. Idag har vi inga heliga dagar som låter oss koppla av. Vi arbetar oregelbundet och många gånger finns inga givna hållpunkter i livet.

Vi uppfattar att tiden "går ifrån oss", medan traditionernas tid är "cirkulär". Den kan sägas vara en tid som "kommer till oss". Det kommer till exempel en jul nästa år också.

Hela tillvaron kan byggas upp av vanor och traditioner. Morgonens kaffestund med den vanliga frukostmuggen låter oss inviga dagen - på samma sätt varje morgon. Vanor och traditioner skapar rytm i livet.

Martin talar om att skapa "gläntor" i livet. Gläntorna återkommer som vilorum och motiverar den goda återhämtningen. De ger oss något att se fram emot och låter oss leva i förväntans glädje.

Ett av Martins råd är att försöka förvandla tidförluster till vilopauser. Till exempel när vi står och väntar vid trafikljusets röda sken har vi inte förlorat en minuts arbete. Vi har istället vunnit en minuts avkoppling.


Bim Åkers bim@medicallink.se


Av Bim Åkers   Källa: PrimaVi Datum: 03-10-14

Utskriftsformat Tipsa en vän!
<< < 1918 > >>
Relaterade artiklar
Nu kan "utanför-kroppen-upplevelser" studeras i laboratorium
Föräldrar till cancersjuka barn känner ensamhet
Deprimerade högstadieflickor har sämre blodkärl
Övergrepp mot kvinnor skapar långt lidande
Balans mellan olika aktiviteter viktigt för kvinnors välbefinnande
Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan