Forskare vid universitetet i Bristol, Storbritannien, har undersökt synutvecklingen hos mer än 400 barn i åldern tre och ett halvt år. Framförallt ville forskarna jämföra utvecklingen av synen hos dem som ammats med dem som inte ammats under spädbarnstiden. Forskarna tittade också på om mängden fet fisk i moderns diet under graviditeten hade någon betydelse för synens utveckling hos barnen.
Fettsyra i bröstmjölken
Det ämne som tros ha avgörande betydelse för synutvecklingen hos barnen är en fettsyra som kallas DHA, vilken finns i såväl bröstmjölk som flera fettrika fiskar. DHA-fettsyran hjälper till att bygga upp nervcellerna i hjärnan, bland annat de nervceller som är kopplade till synen.
Resultaten från Bristol-studien visade att synen hos både de ammade barnen och de vars mammor ätit förhållandevis mycket fett fisk under graviditeten utvecklades bättre än hos de barn som inte ammats eller vars mammor hållit igen på fet fisk under graviditeten.
- Så vitt vi vet är detta den första studien som kunnat visa att mammans diet under graviditeten har betydelse för barns synutveckling, säger läkaren och forskaren Cathy Williams vid universitetet i Bristol och fortsätter:
- Nu är det inte nödvändigt för gravida kvinnor att börja sätta i sig enorma mängder fisk. Våra undersökningar visar att det räcker med att äta fet fisk var fjortonde dag för att det ska få positiva effekter på barnens synutveckling.
Krav på fettsyra i bröstmjölkersättning
Eftersom DHA-fettsyran inte finns i de bröstmjölkersättningsprodukter som flertalet barn som inte ammas får borde de nya rönen skärpa kraven på att fettsyran tillförs dessa produkter menar de brittiska forskarna. Forskningsstudien publicerades i februarinumret av den medicinska tidskriften "American Journal of Clinical Nutrition".
Enligt Cathy Williams kommer de flesta barn som fått i sig små mängder DHA-fettsyra i späd ålder med tiden ifatt sina mer DHA-privilegierade kamrater synutvecklingsmässigt. För att kunna belägga detta vetenskapligt undersöker Cathy Williams och hennes kollegor just nu en större grupp sjuåringar med utgångspunkt i den nyligen avslutade studien på de yngre barnen.
Tidigare studier har visat att fet fisk och fiskolja även är nyttigt för vuxna. Framförallt för att det nyttiga fiskfettet tycks minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Exempel på fiskar som innehåller den nyttiga DHA-fettsyran är bland annat makrill, lax, öring och sardiner.
2001-02-09
Av Ola Blomqvist
Källa: Medical Link
|