Det är allmänt känt att fluor i vattnet förbättrar tandhälsan. Samtidigt finns oro för att fluor kan ge upphov till höftfrakturer. Frågan är kontroversiell och för att söka klarhet analyserade David Coggon och medarbetare vid the Medical Research Council, Southampton University, Storbritannien, olika regioner där man hade olika koncentration av fluor i vattnet. Resultaten jämfördes med en referenspopulation som motsvarade genomsnittet i landet.
Efter jämkning för andra orsaker till höftfraktur som tex immobilisering och dålig kosthållning, så fann forskarna ingen högre förekomst av höftfraktur trots olika fluorkoncentrationer.
I en kommentar skriver Clifford J Rosen att studien stärker att det inte föreligger något samband mellan fluor i vatten och höftfraktur men att kontroversen ändå kommer att fortsätta då fluorinering i vatten liksom benskörhet ökar vilket innebär att större studier behöver genomföras.
Referens: The Lancet
Av -
Datum: 00-01-20
|