Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 MEDICIN - startsida
 Allergi, inflammation, skelett
 Beroende
 Cancer
 Egenvård
 Foster & barn
 Genetik
 Gynekologi & andrologi
 Hjärta & cirkulation
 Infektioner
 Luftvägar
 Matsmältning & nutrition
 Nervsystem & psykiatri
 Sjukvård & samhälle
 Urinvägar
 Ämnesomsättning & hormoner
 Ögon, öron, näsa, hals
 Bevaka vårdjobb
 HÄLSA - startsida
 Mat & dryck
 Föräldrar & barn
 Sex & relationer
 Njutning & skönhet
 Själ & psyke
 Träning & idrott
 Tandvård
ARTIKELARKIV
 En översikt...
 De 50 senaste
 MEDICIN » Egenvård
Omega 3-fettsyror effektiva mot brosknedbrytning i leder
Mekanismen bakom omega 3-fettsyrors och fiskoljors skyddande effekt mot ledinflammation och nedbrytning av ledbrosk mot sitt klarläggande

Bakgrund:
Dagens behandling av reumatiska ledsjukdomar som osteoartrit (ledförslitning) domineras främst av symtomatisk behandling med NSAIDs (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel) och COX-2-hämmare. Båda minskar smärtsymtomen och COX 2-hämmarna gör detta med mindre gastrointestinala biverkningar. Det har dock nyligen visats att NSAIDs kan påskynda brosknedbrytning vid osteoartrit.

Det är sedan tidigare känt att balansen mellan n-3- och n-6-fettsyror i födan påverkar inflammationssvaren. Fleromättade fettsyror av n-6-serien som linolsyra (18:2 n-6) är intimt kopplad till bildning av inflammatoriska eikosanoider (fleromättade fettsyraprodukter innehållande 20 kolatomer) medan n-3-fettsyror kan hämma bildningen av dessa. Sedan tidigare är det också känt att n-3-fettsyror i fiskoljor kan påverka symtomen vid reumatoid artrit på ett positivt sätt. De flesta rapporter är dock mer eller mindre anekdotiska och studier som undersökt mekanismerna är få. Man har bland annat påvisat minskning av den inflammatoriska cytokinen interleukin-1 (IL-1). Det har också visats att n-3-fettsyror hämmar den bennedbrytande osteoklasten, något som kan ha betydelse såväl vid reumatoid artrit som vid osteoporos. I en så kallad påskyndad publicering i januarinumret av den mycket tunga tidskriften Journal of Biological Chemistry redovisas nu en mycket intressant studie som klarlägger omega 3-fettsyrornas modulerande effekt på nedbrytning av ledbrosk och på förekomst av ledsmärta.

Studien:
Från ledbrosk preparerade man fram broskceller, kondrocyter. Dessa celler odlades med eller utan närvaro av olika typer av fleromättade n-3-fettsyror (alfa-linolensyra 18:3 n-3), eikosapentaensyra (EPA; 20:5 n-3) och dokosahexaensyra (DHA; 22:6 n-3) i olika koncentrationer. Man testade också effekten av linolsyra (18:2 n-6), den mättade palmitinsyran (16:0) och den enkelomättade oljesyran (18:1 n-9). Fettsyreanalyser gjordes på broskcellernas membraner. Expression och aktivitet av brosknedbrytande enzymer (aggrecanaser) bestämdes vid närvaro av de olika fettsyrorna. Expressionen av de inflammatoriska ämnena IL-1 och tumörnekrotisk faktor alfa (TNF-alfa) samt av cykloxygenas-1 och -2 (COX-1 och COX-2) registrerades också.

Resultat:
Alla tre typerna av n-3-fettsyrorna, men inga av de andra fettsyrorna, hämmade (1) expression och aktivitet av det brosknedbrytande enzymen aggrecanaser och (2) expressionen av IL-1, TNF-alfa och COX-2 men inte av COX-1. Effekterna av n-3-fettsyrorna var dosberoende. Man visade också i ett separat försök att IL-1 alfa hämmade broskcellernas bildning av proteoglykaner som aggrecan.

Slutsats:
Studien talar enligt författarna för att tillförsel av n-3-fettsyror (omega-3-fettsyror) på ett specifikt sätt kan påverka för brosknedbrytningen viktiga regleringsmekanismer. Resultaten ger starkt stöd för att tillförsel av fiskolja kan ha god effekt på flera patofysiologiska mekanismer som orsakar och vidareutvecklar ledsjukdom.

Kommentar:
Resultaten är mycket intressanta och kompletterar anekdotiska, epidemiologiska och de fåtaliga experimentella studier som hittills publicerats. De tillför ny information om biologiska och molekylära mekanismer genom vilka n-3-fettsyror och fiskolja minskar inflammatoriska och brosknedbrytande aspekter av ledsjukdom. En metananalys (Nielsen et al 1994) sammanställde då publicerade dubbelblinda studier (10 stycken). Genomgående sågs någon typ av positiv effekt, främst beträffande morgonstelhet och ledvärk. Endres och medarbetare rapporterade (1995) att mononuklära celler från friska frivilliga uppvisade sänkta halter av inflammatorisk IL-1. Det har också visats att n-3-fettsyror hämmar enzymet lipoxygenas i vita blodkroppar. Detta enzym reglerar bildningen av inflammatoriska leukotriener.

Av intresse är att de koncentrationer av olika fettsyror som använts vid försöken låg i samma storleksordning som de som förekommer i blodplasma. Studien är slutligen publicerad i en tung medicinsk tidskrift som har en av de högsta så kallade impact-värdena. Den har dessutom bedömts vara så intressant att den publicerats som Accelerated Publication.

Referenser:
Curtis CL et al. n-3 fatty acids specifically modulate catabolic factors involved in articular cartilage degradation. J Biol Chem 2000; 275: 721-24.

Endres S et al. n-3 polyunsaturated fatty acids. Update 1995. Eur J Clin Invest 1995; 25: 629-38.

Nielsen GL et al. Fish oil and rheumatic arthritis - a review of clinical studies of rheumatoid arthritis. Ugeskr Laeger 1994; 156: 3490-95.

Olle Haglund

olle@medicallink.se






Av    Källa: Medical Link Datum: 00-02-03

Utskriftsformat Tipsa en vän!
<< < 1207 > >>
Relaterade artiklar
Svenskarnas friluftsliv kartlagt: Det är viktigt för hälsan och gör vardagen mer meningsfull
10 000 steg om dan räcker inte!
Omega 3-fetter verksamma mot barnallergi
Begränsad forskning om komplementär och alternativ medicin
Ekogubbar hämmar cancer bäst
Annonser

Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan