Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 MEDICIN - startsida
 Allergi, inflammation, skelett
 Beroende
 Cancer
 Egenvård
 Foster & barn
 Genetik
 Gynekologi & andrologi
 Hjärta & cirkulation
 Infektioner
 Luftvägar
 Matsmältning & nutrition
 Nervsystem & psykiatri
 Sjukvård & samhälle
 Urinvägar
 Ämnesomsättning & hormoner
 Ögon, öron, näsa, hals
 Bevaka vårdjobb
 HÄLSA - startsida
 Mat & dryck
 Föräldrar & barn
 Sex & relationer
 Njutning & skönhet
 Själ & psyke
 Träning & idrott
 Tandvård
ARTIKELARKIV
 En översikt...
 De 50 senaste
 HÄLSA » Mat och Dryck
Kosttillskott?
Kosttillskott förebygger inte cancer
I förebyggande syfte, för att förhindra insjuknande i cancer och hjärt-kärlsjukdomar, är det bästa rådet att äta mycket färsk frukt och färska grönsaker, som är rika på antioxidanter. Viktigast för bibehållen hälsa är dock fortfarande att vara icke-rökare.
Kosttillskott i form av tabletter tycks dock vara i det närmaste helt verkningslöst i detta sammanhang. I vissa fall är det rent av skadligt. Rökare bör absolut inte äta kosttillskott i form av B-karoten. Här utfärdas till och med en varning för lungcancer.

Dessa slutsatser blev sammanfattningen av konferensen Att förebygga sjukdom på vetenskaplig grund den 31 maj om evidensbaserad prevention, som Vetskap bevakade. Arrangörer var Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, Folkhälsoinstitutet, Cancerfonden, Hjärt-lungfonden och Socialstyrelsen.

Genom totalt en miljon observationer av antioxidanter som B-karoten, askorbinsyra och a-tokoferol finns ett statistiskt säkerställt samband att högt intag av dessa ämnen minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Vad gäller motsvarande skydd genom kosttillskott finns inga vetenskapliga underlag som styrker detta.

Eftersom vissa antioxidanter också är vitaminer bör det påpekas att dessa undersökningar inte påverkar det rekommenderade näringsintag som finns för att undvika bristsjukdomar på grund av vitaminbrist - 60 mg/dag för vitamin C och 8-10 mg för vitamin E.

Arbetsgruppens studier av kost och cancerforskningen visar att för tre av 13 olika cancerformer finns ett klart samband mellan intag av färsk frukt och lägre risk för utveckling av cancer. Även högt intag av grönsaker minskar risken för cancer. Hormonberoende cancer tycks dock inte påverkas av frukt och grönt i lika hög grad.
Inga enskilda antioxidanter kan särskiljas som särskilt effektiva vad gäller cancerskyddet. Det kan vara fråga om en känslig balans i den naturliga miljön som forskarna i dag inte känner till. Därför uttrycktes en viss oro inför den andra generationens växtgenetik som industrin förmodas vilja utveckla, nämligen att genetiskt manipulera växterna till att bli extra rika på exempelvis vitamin E och C - ingen vet i dag vilka effekterna kan bli av det.

Under konferensen diskuterades även hur forskningens resultat kan föras ut till allmänheten och det stora behovet av mer preventionsforskning. Forskarna vet alldeles för lite om orsaksmönster, konsekvenser och praktiska förändringsmetoder. Cancerfonden får till exempel inga eller få ansökningar som handlar om prevention, trots påstötningar till universitet och högskolor.

Bakgrunden till konferensen är att SBU i samarbete med Folkhälsoinstitutet genomfört en systematisk granskning av den vetenskapliga litteraturen om prevention. Totalt har man gått igenom närmare 400 publikationer och kritiskt värderat de olika studierna och resultaten. Slutsatserna finns presenterade i fyra
rapporter om prevention tillgängliga hos SBU.

BILD: Maj-Lis Koivisto
Vetskap, Nr 10 1999


Av -   Källa: Vetskap Datum: 99-06-11

Utskriftsformat Tipsa en vän!
259 > >>
Relaterade artiklar
Folsyra i kosttillskott kan öka risken för bröstcancer
Smör ger lägre blodfetter än olivolja
PrimaVi startar Hälsoforum !
Näringsämnen i älgkött
Läs Dietist Bims blogg
Annonser

Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan