Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 MEDICIN - startsida
 Allergi, inflammation, skelett
 Beroende
 Cancer
 Egenvård
 Foster & barn
 Genetik
 Gynekologi & andrologi
 Hjärta & cirkulation
 Infektioner
 Luftvägar
 Matsmältning & nutrition
 Nervsystem & psykiatri
 Sjukvård & samhälle
 Urinvägar
 Ämnesomsättning & hormoner
 Ögon, öron, näsa, hals
 Bevaka vårdjobb
 HÄLSA - startsida
 Mat & dryck
 Föräldrar & barn
 Sex & relationer
 Njutning & skönhet
 Själ & psyke
 Träning & idrott
 Tandvård
ARTIKELARKIV
 En översikt...
 De 50 senaste
 MEDICIN » Foster & barn
Inget samband upptäckt mellan plötslig spädbarnsdöd och nappar, täcken, kaffe eller alkoholintag hos mamman
Flera analyser som publicerats i det senaste numret av tidskriften Archives of Disease in Childhood, har misslyckats med att finna något samband mellan plötslig spädbarnsdöd och användning av nappar, täcken , filtar eller intag av kaffe eller alkohol hos mamman.


Bengt Alm vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och kollegor från the Nordic Epidemiological SIDS Study gav ett frågeformulär till sammanlagt 244 familjer som förlorat barn pga plötslig spädbarnsdöd och till 869 matchade kontrollfamiljer. Man frågade bl.a. efter kaffe och alkoholintag hos föräldrarna under eller strax efter födelsen.

Forskarna kunde inte uppvisa något samband mellan kaffe och alkoholintag hos föräldrarna och risken för plötslig spädbarnsdöd efter att man justerat för olika faktorer. Undantaget var hos en mindre grupp av mammor som rapporterade högt intag av alkohol tiden efter förlossningen.

En grupp forskare från Nya Zeeland (Ed Mitchell vid University of Auckland) analyserade sambandet mellan täcken (filtar) och plötslig spädbarnsdöd hos 393 drabbade familjer och 1592 kontroller. Inte heller här kunde man uppvisa något signifikant samband efter justering för bl.a sömnvanor. Forskarna varnar för att dra förhastade slutsatser eftersom täcken kan bestå av många olika material . Därför behövs fler kompletterande analyser.

En tredje forskagrupp från Storbritannien (. Peter J. Fleming från the Royal Hospital for Children i Bristol), samlade data om sambandet mellan nappar och plötslig spädbarnsdöd genom att intervjua 325 drabbade familjer oh 1300 matchade kontroller.

Samma andel av bägge grupper hade använt nappar (66% resp. 61%) och forskarna drar därför slutsatsen att man inte fann något positivt samband. Fleming och kollegor efterfrågar mer forskning och rekommenderar vårdpersonal att vara "försiktigare i sina rekommendationer av nappar på grundval av att de skulle skydda mot plötslig spädbarnsdöd".

Referens: Alm,. B. et al . Arch Dis Child 1999;81:107-119





Av Zvi Wirschubsky   Datum: 99-08-11

Utskriftsformat Tipsa en vän!
<< < 1410 > >>
Relaterade artiklar
Fler spädbarn bör få järntillskott
Från kuvösen till studentexamen - så klarar sig de för tidigt födda
Bättre prognos för barn som föds med svår akut syrebrist
Magnetkamera förbättrar diagnostiken av fostermissbildningar
Språkstörning hos barn kan bero på epileptisk hjärnaktivitet
Annonser

Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan