Ätstörningar vanligt problem både före och efter fetmabehandling Många patienter som söker hjälp för sin fetma lider av ätstörningar och hetsätning. En undersökning vid Örebro universitet visar att problemen fortfarande är vanliga tre år efter kirurgisk behandlingen. Däremot påverkas inte resultatet eftersom patienter med ätstörningar går ner lika mycket i vikt som andra. Läs mer ...
Höga E-vitaminnivåer i blodet kopplas till minskad risk för Alzheimers
Ny svensk forskning visar att höga halter av flera olika komponenter av E-vitamin i blodet kan kopplas till minskad risk att utveckla Alzheimers sjukdom hos personer över 80 år. Fynden som publiceras i julinumret av Journal of Alzheimer´s Disease talar för att E-vitamin i vissa former kan förebygga demens hos de allra äldsta.
Läs mer ...
Egenskaper hos insulin minskar inflammation orsakad av fetma
På senare tid har det skett en stor ökning av typ 2 diabetes och hjärt- och kärl sjukdomar. Anledningen är att människor rör sig mindre och äter fetare kost. Det kan leda till fetma som kan orsaka typ 2 diabetes. I en avhandling från Sahlgrenska akademin har forskare upptäckt egenskaper hos insulin som minskar inflammation orsakad av fetma och kan därmed förhindra risken för typ 2 diabetes.
Läs mer ...
Abstinens från fet mat kan ge ångest och sockersug
Vissa individer blir lättare beroende av god mat än andra. I sin avhandling visar apotekaren Johan Alsiö att de råttor som blev överviktiga av mat med mycket socker och fett fick ett starkt sockersug och ångest när de återgick till sin vanliga kost.
Läs mer ...